Copyright 2006 Jorge Olson

Sælger produkter til Mexico er nemmere end nogensinde. Mexico er #1 importøren af os produkter i verden. Der er brug for alle typer af produkter, herunder fødevarer, drikkevarer, elektronik, biler, værktøj, slik, legetøj, tøj, alt.

Mexicanerne er så ivrige efter at købe, at de kommer til USA på udkig efter produkter i stedet for at vente på nogen til at ringe til dem og sælge dem noget. De besøger USA messer, organisationer og mange virksomheder. Jeg har hele tiden nogen i San Diego, besøg fra Mexico til at tale med mig om, hvordan de kan finde produkter af alle slags til at eksportere.

Der er på udkig efter produkter? Primært grossister og detailhandlere. De er på udkig efter produkter til at sælge i detailbutikker eller til andre forhandlere i Mexico, det meste af tiden de vil købe vognlæs af produkt og eksportere dem til Mexico selv, håndtering af forsendelse, import og toldsatser.

Hvorfor gør de det? Hvorfor er de så ivrige efter at købe amerikanske produkter? Enkel, de har ikke mexicansk lavet produkter de kan sælge og de ønsker at være først til at bære et nyt amerikansk produkt. De ved, hvis de er første på markedet med et nyt produkt de kan gøre en masse penge meget hurtigt. Efter at de bare genpåfyldning deres kunde hylder.

Det store spørgsmål jeg spurgt af mine konsulentkunder er: Hvordan kommer jeg i gang eksport til Mexico?

Hvis du vil eksportere til Mexico kan du være aktive eller passive. Du kan gå efter virksomheden eller vente, indtil de kommer leder efter dig, og tro mig, hvis du har et godt produkt, vil i sidste ende de.

—Passivitet—

Den passive tilgang til at få business er at sørge for mexicanske forretningsfolk kan finde dig. Her er et par taktik om, hvordan man nå eksportører:

-Du er nødt til at sørge for dine produkter er i USA handel shows. Du behøver ikke at gå selv, måske en kunde sælger på messer eller du ansætte en mægler, der går til handel shows.

-Sørg for, at alle dine produkter og salg materialer har et internationalt telefonnummer (ikke bare en USA gratisnumre) samt en e-mail-adresse. Dette omfatter din hjemmeside, produktetiketter, visitkort og brochurer.

-Har de rigtige oplysninger klar. Kontroller, at du allerede ved hvad dit internationale pris vil være. Det er normalt meget lavere end din amerikanske pris, især hvis de vil betale eksport gebyrer og transport. Du skal også alle produktspecifikationer som vægt, dimensioner, sag count eller Palle count.

—Aktiv tilgang—

Hvis du er seriøs om at sælge til Mexico og vil gerne gøre det nu er du nødt til at være mere aktive. Du kan ikke bare vente for folk at finde dig, fordi det kan tage måneder eller endda år, hvis du ikke har nogen kampagner på markedet.

Den første ting du skal gøre er, lære mere om din målgruppe. Hvor meget betaler mennesker i Mexico for dit produkt eller et lignende produkt? Hvor meget betaler de at importere og transportere disse produkter? Hvad er fortjenstmargenerne for distributører og detailforhandlere? Hvor kan du sælge dine produkter? Hvor mange butikker er der i Mexico?

Når du lære mere om din målgruppe og du udvikler din prisstrategi er det tid til at finde kunder. Besøg mexicanske messer, kigge efter amerikanske distributører allerede sælger i Mexico og finde mæglere.

Når du uddanne skal dig selv lidt mere på den mexicanske marketplace, skal du også bestemme hvad slags støtte din nyfundne kunder i Mexico. Har du et produkt, der sælger sig selv eller gøre skal du gemme forfremmelse, POS (Point of Sale) materiale, salgsprovision eller nogle andre former for støtte.

Mange gange mine kunder fortæller mig “Jeg ønsker blot at sælge mit produkt i USA og nogen kan eksportere det, sælge det, merchandise det og distribuere det”. Nå, er det muligt. Jeg har hjulpet virksomheder sælger produkter som mayonnaise, vand, margarine og andre produkter, der sælger sig selv på denne måde. Men hvis dit produkt ikke er en “første nødvendighed” produkt eller varemærke, chancer er du vil enten nødt til at gøre nogle forfremmelse eller give en meget god pris til distributører og importører.